top of page

התוספת המסתורית של הסוכר במזון שלנו


אז איך קרה שהכנתי מרק עגבניות ויצא ממתק של מרק המכיל קרוב ל-8 כפיות סוכר ?

 

אם לא שמתם לב ברוב המוצרים שהיינו רגילים לראות רסק עגבניות – הוחלפה המילה בשקט בשקט – מרסק עגבניות ל- רוטב עגבניות .


באמת מפתיע למה השתנה השם ? מסתבר שיש סיבה , במקום שחברות המזון יכתבו לנו על הפרונט של המוצר שהרסק הוא בתוספת סוכר , התחכמו איתנו במשחק המחבואים .

הצרכן , שלא מתעדכן יום יום במה מכילים המוצרים שהוא רגיל לקנות ולרוב מספיק מבט חטוף על הלוגו והאריזה אנחנו בטוחים שאנחנו יודעים מה מכיל המוצר שלנו .
הפעם הפתעה !! החליפו את שם המוצר מרסק - לרוטב וככה לא צריך להכריז או להבליט את הוספת הסוכר במוצר.

משרד הבריאות הגיש תביעה נגד החברות שמוסיפות סוכר לרסק וטען כי עליהן להדגיש את העובדה שהמוצר מכיל סוכר – ואני אוסיף ואומר לא מדובר על סתם סוכר אלא על הסוכר המזיק ביותר , והוא נקרא פרוקטוז – בהמשך ארחיב יותר על הסוכר הזה .


בית המשפט קבע שהתקן לא מחייב את החברות להדגיש שהן מוסיפות סוכר .

ולכן בפשרה בין הצדדים הוחלט לקרוא למוצר בשם אחר , במקום רסק עגבניות – שאיננו מכיל תוספת סוכר מעתה יקראו למוצר עם תוספת הסוכר רוטב עגבניות , האריזה לא השתנתה ואנחנו הצרכנים ממשיכים לקנות את המוצר המוכר והידוע בלי לשים לב שהוסיפו לנו עוד סוכר בנוסף לסוכר הטיבעי של העגבנייה שבמלא כבר מכיל סוכר טיבעי של העגבנייה עצמה.


וכך נוצר מצב שלרסק שלנו נוספו עוד כמה כפיות סוכר , בנוסף ,יש לא מעט אנשים שדואגים לאזן את חומציות העגבנייה ומוסיפים לתבשיל עוד סוכר מתוך הרגל , מסתבר שכבר אין צורך , התעשייה עשתה את זה בשבילנו .

ב- 100 גרם מוצר של רוטב עגבניות- שהוא למעשה רסק עגבניות שהוסיפו לו סוכר ( טל – מילוז, שופרסל , יכין) יש קרוב ל- 4 כפיות סוכר
ב- 100 גרם מוצר של רסק עגבניות- למוצר זה לא הוסיפו סוכר ( פרי גליל, mutti) יש 1.1 כפיות סוכר.

רוב היצרניות הוסיפו פרוקטוז למוצר מה שהופך אותו לעוד יותר מזיק .

מה ההבדל בין סוכר לבן לפרוקטוז .

רבים טועים לחשוב שבגלל שפרוקטוז הוא סוכר שמקורו בפירות הוא יותר בריא , האמת לגבי בריאותו רחוקה מאוד מהמקור הבריא שלו .

הגוף שלנו מכיר , יודע לפרק ולנצל כאנרגיה את הגלוקוז , סוכר לבן לדוגמה מכיל שתי מולקולות קשורות זו בזו מולקולה של גלוקוז ומולקולה של פרוקטוז כלומר כפית סוכר לבן מכילה חצי גלוקוז וחצי פרוקטוז.

את הפרוקטוז מפיקים לרוב מפירות אך לרוב התעשייה משתמשת במיצוי הפרוקטוז מתירס , זה סוכר שאיננו מוכר לגוף ואין לגוף כל כך מה לעשות איתו הוא לא רכיב תזונה ולכן הוא נשלח ישירות לכבד לפירוק .


הפרוקטוז מעמיס על הכבד הוא אחד הגורמים לכבד שומני , הוא ייאגר כשומן , הוא ממכר מאחר והוא מתוק יותר מסוכר אנחנו נהנים ממנו , הוא גם חוסם הורמונים כמו הורמון הלפטין מלשדר למח שובע למעשה זה סוכר שמשמין אותנו יותר מסוכר לבן (שגם הוא לא בדיוק המלצה תזונתית). הפרוקטוז ידוע גם כמחמצן את התאים שלנו וקשור במחלות מטבוליות רבות כמו כבד שומני, סוכרת , השמנה ביטנית , סרטן ועוד..

בשורה התחתונה זה סוכר שאנחנו ממש אבל ממש לא רוצים להכניס לגופנו וכשהתעשייה מכניסה לנו אותו בדלת האחורית מבלי שנהייה מודעים לכך זה ממש מכעיס .


אז איך הפך המרק עגבניות שלי לממתק ?

כמו בכל שבוע הכנתי מרק עגבניות שהבסיס שלו הוא רסק עגבניות , מאחר ולא עלה על דעתי לבדוק אם הרסק מכיל סוכר , צדה את עיני המילה רוטב שנראתה לי מוזרה כשהפכתי את המוצר שמתי לב כי הוספו לו גלוקוז ופרוקטוז , בחלק מן המוצרים הייתה תוספת רק של פרוקטוז .

לרוב אני שמה 200 גרם רסק במרק , וכך הוא הפך למרק המכיל כ- 8 כפיות סוכר – ככה בשביל הכיף .

לו הייתי משתמש ברסק עגבניות של MUTTI הייתי מקבלת 2 כפיות סוכר בסך הכל שהן למעשה הסוכר של העגבנייה בלבד.


למה כדאי לשים לב :

1. ברסק עגבניות – לא מוסיפים סוכר , הסוכר שנמצא ברסק הוא הסוכר הקיים באופן טיבעי בעגבנייה ולכן השימוש בו בכמויות סבירות הוא בסדר .

2. ברוטב עגבניות – יש גם את הסוכר הטיבעי בעגבנייה וגם תוספת של פרוקטוז וסוכר רגיל לרוב תוספת הסוכר היא של כ- 3% נוספים על המוצר.

אז בפעם הבאה שאתם עושים רוטב לפסטה או מרק עגבניות שימו לב באיזה רסק אתם משתמשים כדי לא להפוך את התבשיל לממתק .
רוצים ללמוד עוד מוזמנים להצטרף לסדנת תזונה מבריאה המתקיימת בקיסריה ולפי הזמנה בכל רחבי הארץ , תל אביב, חיפה , חדרה ועוד .
להזמנות : 054-3227352

bottom of page