כל שנה זה קורה שוב , הקיץ מגיע ואיתו הטלפונים של הורים מודאגים שילדם עלה במשקל, מתקשרים להתייעץ מה לעשות , מבקשים תפריט ובכל שנה הבטן שלי מתכווצת מהבקשה ומחוסר האונים של ההורים שמקבלים כל כך הרבה מסרים מהסביבה לגבי השמנה .
אז כן להגביל אותו בכמויות או לא להגביל ?
כל אחד מאיתנו נולד עם מנגנון שובע ורעב מאוד מפותח , תינוק יודע בדיוק מתי הוא רעב וכשהוא שבע הוא מסיים , נסו לתת לתינוק אוכל כשהוא לא רעב והנה לכם פתחתם בחזית מלחמתית חדשה .
ככל שאנחנו גדלים מנגנון השובע והרעב שלנו משתבש מכל מיני סיבות .
זה מתחיל כשאנחנו מאוד מודאגים שהילד לא אכל מספיק ואז באים השיכנועים
וכשאילו לא עוזרים מתחילים להתחנף, בהבטחות , בלהכין אוכל שהוא נחות יותר אך טעים או לשחד בממתק .
ביננו מי לא חטא בזה ? ( מודה השתמשתי גם אני בכל הטקטיקטיקות הללו ).
התוצאה : שיבוש מנגנון שובע ורעב , הפיכת ממתק למצרך נדיר שהילד חייב להשיג ויהי מה ! ואז בכל פעם שהילד רואה אוכל טעים / ממתקים/ עוגות/ חטיפים. הוא פשוט לא עומד בזה ואוכל ללא הפסקה .
במצבים כאילו אני נתקלת המון , מתבוננת מהצד, מצד אחד יש ילד שנהנה וטועם מהכל עוד פעם ועוד פעם ומן הצד השני עומד הורה ומתלבט מה לעשות , רוב ההורים מעירים ומבקשים מהילד להפסיק חדי עין שיתבוננו באותו רגע בסיטואציה הכואבת גם להורה וגם לילד יבחינו בבושה על פניו של הילד שכל חטאו בכך שאכל יותר מידי ממתקים .
זה גם קורה לנו המבוגרים כמה פעמים מצאתם את עצמכם בארוע לא ממש רעבים אך האוכל היה מאוד מגרה והייתם חייבים להמשיך לאכול למרות שכבר מזמן מזמן אתם לא רעבים ?
הדרך שרובנו מכירים לשלוט בצורך הזה הוא לעיתים קרובות על ידי דיאטה והמנעות , כשאנחנו עושים דיאטה אנחנו משיגים בדיוק את ההפך , החשק למאכל ה "אסור " גובר ואז אחרי ההמנעות מגיעה התנפלות - זו אגב הסיבה לכך ש 97% מהדיאטות נכשלות .
ההתנהגות שלנו כהורים עלולה לפגוע באכילה הטיבעית של הילד.
חוסר ביטחון תזונתי בעיקר במשפחות עוני עלול לגרום לילד לאכול כפי יכולתו מהחשש שמחר לא יהיה.
שליטה והערות , עלולים לגרום לילד לאכול תחת משטר קפדני דבר שיגרום לו בשלב מאוחר יותר להשמין .
אז מה עושים ?
ילדים אינם זקוקים לדיאטה ואינם זקוקים לטבלת מאכלים אסורים ומותרים .
ההורים אחראיים : איזה אוכל ייכנס הביתה .
מה יבושל בכל הארוחות ( גיוון חשוב )
איך לאכול - נתון חשוב ביותר - ליד שולחן בלי טלויזיה ומסכים .
זמני ארוחות קבועים : בוקר , צהרים ביניים , ערב .
תפקיד הילדים : מה לאכול מתוך האוכל המוגש .
כמה לאכול , הילד יאכל כמה שהוא רוצה וייקח כמה תוספות שיירצה .
חיבור הילד למנגנון השובע והרעב שלו
איך מחברים את הילד למנגנון השובע והרעב שלו ?
כאן צריך לשאול שאלות לפני האוכל ובמהלך הארוחה היכן אתה נמצא על מד השובע והרעב .
בתמונה הבאה אני מראה סרגל של שובע ורעב בו אני משתמשת עם מבוגרים .
בקליניקה שלי אני נעזרת בעבודה עם ילדים בחוברת מצויינת המכילה גם משחקים וגם מגנטים המסייעים לילדים להתחבר חזרה לתחושות השובע והרעב שלהם .
הערכה מאפשרת למידה מהנה של הרגלי אכילה נבונים , הכירות עם מצבי רעב ושובע תוך כדי הקשבה לגוף .
זמן איכות עם ההורים ומעודדת שיח פתוח בנושא מזון ואכילה בעידן השפע שבו הנגישות למזון זמינה בכל עת .
ממליצה מאוד להתחיל עם הערכה לפני שמתחילים לחשוב על דיאטה .
יעל חן רביע - היא דיאטנית קלינית ולמי שמעוניין לקבל עוד פרטים יכול להגיע אליה דרך האתר שלה בלחיצה על התמונה למטה .
מי שמעוניין לרכוש את הערכה יש ללחוץ על התמונה ( אין לי כל קשר למכירתה רק המלצה מכל הלב )
זה הקישור : ***ולמי שיציין טל מנחם בדף הנחיתה יקבל עוד הנחה .