top of page

כורכום – הכתום הזה שעושה רק טוב !


כורכום

 

מעל ל 6000 מחקרים נעשו על הכורכום דבר שהופך אותו לצמח המרפא אולי הנחקר ביותר .

הכורכום הוא אחד התבלינים הנפוצים ביותר במטבח ההודי, העירקי, הפרסי וכן גם במטבח הישראלי.

אפשר להוסיף אותו כמעט לכל תבשיל , הרבה מאוד פעמים מלח פלפל כורכום ופפריקה מוספים לתבשילים באופן אינטואטיבי כמעט והאמת טוב שכך מאחר ומלבד הטעם הם גם מוסיפים לנו בריאות .

אז מה יש בתבלין הכל כך מיוחד הזה ?

בשנים האחרונות ניתן לראות על המדפים בחנויות הטבע יותר ויותר תוספי כורכום כולם מבטיחים לנו סגולות רפואיות בלי סוף אז נכון שיש לו יכולות ריפוי מגוונות אבל כדי לקבל אותם צריך לדעת איך להשתמש בו .

הנה מידע מרוכז על כל מה שצריך לדעת על כורכום.

ציבעו הצהוב של הכורכום וסגולותיו הרפואיות ניתנות לו מהחומר הפעיל העיקרי שבתוכו והוא הכורכומין כמו כן כורכום מכיל גם שמן אתרי שגם לו סגולות רפואיות .

רק 3% מהחומר הפעיל נמצא באבקת הכורכום.

את הכורכום אנחנו פוגשים ב3 צורות עיקריות :

  1. שורש טרי – יש היום במרכולים כורכום טרי שנמצא במקררים.

  2. שורש יבש וקשה – לרוב נמצא בחנויות תבלינים .

  3. אבקה – התבלין המוכר והידוע .

מה ההבדל בינהם ועל מה כדאי לשים לב?

אבקת הכורכום : מאחר והכורכום עושה עלייה מהודו על מנת לשמור עליו מפני מזיקים מכניסים לשקית כדור גז שמתנדף ועל ידי כך הוא נשמר או שהתבלין עובר הקרנה במתקן שורק דבר שאינו מוסיף לנו בריאות.

הדרך הטובה ביותר להשיג כורכום איכותי היא לבקש שיטחנו לכם את השורש היבש - יש לא מעט חנויות שעושות זאת ( בשוק לוינסקי נתקלתי בכמה כאילו ).

איך נדע אם כורכום הוא טוב או לא – אמון במי שמוכר לנו את התבלינים וגם על ידי הצבע , ציבעו הטיבעי של הכורכום נוטה לכתום ולכן אם האבקה צהובה בהירה אולי עדיף לחפש כורכום במקום אחר, חשוב לדעת שלעיתים סוחרים מוסיפים לאבקת הכורכום עמילנים שונים כדי לעבות את המוצר.

שורש יבש – את השורש היבש קשה מאוד לגרד בפומפיה יש המוסיפים חתיכה קטנה ממנו לתוך תבשיל ומוציאים אותו בסוף הבישול , כאן אפשר בקלות לטעות ולגרום לתבשיל להיות עם יותר מיד כורכום דבר שישפיע על הטעם , לכורכום טעם חזק ולא נעים אם משתמשים בו יותר מידי.

שורש טרי – השימוש העדיף עליי, השורש הטרי קל לגירוד על הפומפייה יש לו צבע כתום עז , מאחר והוא מכיל מים צריך להשתמש בכמות גדולה יותר מהאבקה היחס הוא על כל כפית כורכום יבש 2 ס"מ שורש טרי.

מהשורש הטרי אפשר גם להכין משקאות בריאותיים – בסוף הכתבה אתן מתכון שיגעון .

 

אפשר להכין גם בבית אבקת כורכום .

את האבקה מכינים על ידי הרתחה של השורש כשעה במים בתוך סיר אחר כך יש לחתוך אותו לפרוסות קטנות , להניח על מגש מייבש מזון ולייבש את החתיכות הקטנות מס' שעות על חום נמוך או בתנור רגיל 50 מעלות בערך כשעתיים , לבסוף לטחון במעבד מזון או מטחנת תבלינים לאבקה ולסנן דרך מסננת .

 

מהיא הפעילות הרפואית של הכורכום ?

הכורכום הוא נוגד חימצון ולכן הוא מקטין את תגובת החימצון של התאים היוצרים רדיקלים חופשיים , על ידי לכידת הרדיקלים החופשיים נמנעת פגיעה ב דנ"א ובתאי הגוף.

הכורכום מסייע במספר מצבים :

  1. מסייע בעיכוב תהליכים דלקתיים בגוף .

  2. מעקב משמעותית את התפתחות סרטן במעי הגס.

  3. משפר תהליכי עיכול וספיגה.

  4. משפר זרימת דם .

  5. תומך בתהליכי ניקוי רעלים בכבד.

  6. מסייע בבריאות העיניים.

ואילו רק חלק מהשפעתו הטובה על הגוף .

יחד עם כל הטוב הזה , הכורכום לא נספג בגוף בצורה מיטבית למעשה מחקרים מראים כי הוא אינו יכול להקלט בגוף לבדו ובין 40%-85% הוא עובר במערכת העיכול ולא נספג – לא לדאוג יש פיתרון.

איך מביאים את הכורכום לספיגה מיטבית בגוף ?

כורכום נספג טוב בשילוב עם רכיב שומני וכן בשילוב עם פיפרין הלא הוא הרכיב הפעיל של הפלפל השחור גם תוספת של ברומלין הנמצא באננס מסייע לספיגתו , לכן בהרבה תוספים נראה שילוב של פפרין וכורכום וכדאי לבדוק שהשילוב הזה נמצא אחרת אתם משלמים על שתן יקר.

 

מתי לא כדאי לקחת תוסף של כורכום ?

אינני מדברת כאן על שימוש בתבלין במאכלים – כאן אין סכנה, אלא רק על תוספים.

במצבים אילו עדיף להוועץ עם רופא או איש מקצוע , בעיקרון עדיף לא לקחת תוסף :

  1. הריון

  2. חסימת דרכי מרה.

  3. מי שלוקח קומדין .

  4. לפני ניתוחים .

 

תנו למזון שלכם להיות התרופה שלכם , כורכום הוא רק תבלין אחד שנמצא אצלכם במזווה יש עוד עולם שלם של תבלינים מרפאים, התרופות הכי טובות נמצאות פשוט אצל הירקן כל מה שצריך כדאי לשמור על בריאות טובה זה רק לאכול אותם !

רוצים להכין שייק כורכום טעים ובריא ?

פשוט ליחצו על התמונה /

שייק כורכום

מקורות :

  • http://www.curcumineffect.com/curcumin-for-inflammations

  • Huang, S. et al. Mol.Pharmacol 2008;74(1):274-281.

  • https://books.google.co.il/books?id=jvsiAcrmNygC&pg=PA334&lpg=PA334&dq=)+Gonzales,+A.+M.+et+al.+Nutr.Metab+(Lond)+2008;5:17.&source=bl&ots=vS7ZRNrzf4&sig=4S383ruEeQht-O4MtMkCc0y_G4g&hl=iw&sa=X&ved=0ahUKEwiN--b-7IDSAhVH0xQKHTWZBdEQ6AEIGzAA#v=onepage&q=)%20Gonzales%2C%20A.%20M.%20et%20al.%20Nutr.Metab%20(Lond)%202008%3B5%3A17.&f=false

44 צפיות
bottom of page