top of page

רזון - השמנה - דיאטה והתעשייה


אם נתסכל לרגע על 60 השנים האחרונות נוכל לראות איך השתנה גוף האישה בעשורים אילו החל מהנשים המפורסמות והדוגמניות של שנות 60 ועד היום .

האישה "האידאלית " פשוט התכווצה , הירכיים נעשו צרים יותר , הבטן שרירית ושטוחה , החזה קטן יותר ובכלל המידה של הדוגמנית לאורך השנים קטנה יותר ויותר.

הדבר הזה לא עובר לידנו סתם כך האינסטגרם , שילטי החוצות , סדרות ריאליטי וכד' מציגים לנו מועדון אקסלוסיבי של נשים רזות , יפות ובעיקר מאושרות .

ומה ההשפעה עלינו ? – אנחנו רוצות להרזות ! אנחנו בטוחות שהגוף שלנו לא מספיק טוב , לא מושלם , לא קרוב אפילו להיות מושלם ומה הדרך להשיג אותו ? דיאטה !! פשוט לא ?

אז מה הבעייה בעצם פשוט לסגור את הפה ולרדת במשקל?

לא כולנו נולדנו עם אותו מבנה גוף – יש נשים צרות יותר באיזור האגן , חלקן מלאות יותר , חזה גדול , חזה קטן , גבוהה יותר נמוכה יותר, כל ניסיון לשנות את הטבע שלנו נידון לכישלון או להגדלת ההכנסה של מנתח פרטי.

לא כולנו נולדנו להיות רזות – כן , כן בדיוק כמו שזה נשמע בדיוק כמו שאנחנו נולדים עם צבע עיניים שונה או שיער שונה כך גם המשקל הטיבעי שלנו , להיות רזה, שמנה, מלאה הן תכונות של מבנה הגוף הטבעי שלנו וכל ניסיון להלחם בזה יביא אותנו למלחמה אין סופית בגוף , צער ,תסכול ולבסוף גם להשמנה. או להגדלת חשבון הבנק של קבוצות דיאטה,חברות תרופות , תעשיית המזון הדיאטטי.

דיאטה משבשבשת את מנגנון השובע והרעב- דיאטה אומרת לנו מתי לאכול , כמה לאכול , מה לאכול , מה מרווחי הזמן בין ארוחה לארוחה , לאכול בבוקר גם אם אנחנו לא רעבות ,מתי להתאמן איך להתאמן והרבה פעמים לעשות ספורט שאנחנו ממש לא אוהבות - עם יד על הלב כמה זה קשה להחזיק בזה כל החיים ?

אז מה גורמת לנו הדיאטה?

אם ננסה לעצור שנייה לפני שמתחילים דיאטה ונחשוב על האסוציאציות שהמילה דיאטה עושה לנו .

נמצא מילים כמו : המנעות, משמין, מחסור, רעב, כוח רצון.

המילים האילו הן ארסנל האמונות שלנו , ועם מאגר כזה של מחשבות אפשר להצליח במשהוא ?

אנחנו כל כך מבוהלים מהכותרות "מגיפת ההשמנה" , מההשוואה האין סופית למודלים שאנחנו חשופים במדיות השונות שהפחד משומן הפך למגיפה ואיתו הפרעות אכילה, דיאטות אין סופיות והלכאה עצמית.

על פי מחקרים 97% מהאנשים שהתחילו דיאטה סיימו אותה בעלייה במשקל , כלומר בטווח הקצר הייתה ירידה אך כעבור שנתיים עד חמש שנים חזר המשקל חזרה עם תוספות .

ואני מזמינה כל אשה שעשתה אי פעם דיאטה קלה ולחשוב רגע כמה פעמים בחיים ניסית להוריד 3-4 ק"ג ?

כל אשה שנייה היום בדיאטה והיא מתחילה כבר מגיל 10, אילו חיים מחכים לילדה שמתחילה להתעסק במשקל שלה , באוכל שלה, בגוף שלה כבר מהגיל הזה ?

האם ההתעסקות הזו מאפשרת לה להינות מאוכל ? או שמרגע שהתחילה הדיאטה הראשונה כל ביס שתתן בגלידה , בחטיף , בעוגה יביאו לנקיפות מצפון קיזוזים , ספירת קלוריות, מחשבות על השמנה , גוף לא יפה ......

כדאי שנעצור לרגע ונחשב מסלול מחדש

הרזון משרת המון תעשיות :

תעשיית הדיאטה

תעשיית היופי

תעשיית האפנה

תעשיית האוכל

תעשיית התרופות

מאוד פשוט לקשור השמנה לכל צרות ותחלואות העולם ,בייחוד אם אפשר לעשות מזה הרבה מאוד כסף

השמנה ניתפסת כלא אסטטית וההפך ממנה מזכה את בעליו ביופי ובריאות ומכאן מציגים לנו גם אושר זוגיות ועבודה טובה ....

כנראה שהמין האנושי מתמקד כל הזמן באין כשאין אוכל והרזון שולט ההתמקדות היא במודל גוף מלא ושופע כפי שציירו במאות הקודמות את גוף האשה , כיום אין בעיה של אוכל וההתמקדות הפכה להיות איך להפוך את הגוף לנטול שומן ורזה .

החברה שלנו היא חברה שמעריצה רזון ובכך אנחנו פוגעים בעצמינו ובילדנו , אנו הצרכנים של כל התעשיות הללו ועלינו לדרוש להחשף למגוון סוגים של מבני גוף כדי לאפשר לנו ולילדים שלנו להיות שלמים עם עצמם לאהוב את גופם ולהתעסק באמת באמת עם מה שחשוב .

מחקרים שאף אחד לא מדבר עליהם ומציגים תמונה מעט שונה :

מחקר שפורסם בכתב העת JAMA מראה שבעלי עודף משקל ( BMI-25-30)חיים יותר שנים מבעלי משקל נמוך ובעלי משקל גבוה מאוד (1)

מחקר נוסף שעקב במשך 12 שנים אחרי 11.000 איש מעל גיל 25 ומצא כי המלאים

( אילו בקבוצת BMI- 25-30) היה שיעור התמותה נמוך ב 20% משיעורי התמותה בעלי משקל רגיל (2)

מקורות :

Cause-Specific Excess Deaths Associated With Underweight, Overweight, and Obesity

  1. http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=209359

BMI and mortality: results from a national longitudinal study of Canadian adults.

2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19543208?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

The obesity paradox: body mass index and outcomes in patients with heart failure.

3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15642875?dopt=Abstract

11 צפיות
bottom of page