top of page

האם קיים קשר בין הדרך בה אנחנו מחנכים את ילדינו לבין תזונה לקויה?


בשני העשורים האחרונים עלה ב 50%- מספרם של הילדים הסובלים ממשקל עודף. מחקר שנערך באוגוסט 2001 בארצות הברית מצא כי 22% מהילדים שגילם 6-7 הם בעלי משקל עודף ונמצאים בסיכון להשמנה בעתיד

לצד הפחתה ניכרת בפעילות הגופנית חשופים הילדים למזונות מוכנים ועתירי שומן. כל משפחה במצב כלכלי בינוני יכולה כיום להרשות לעצמה ג’אנק פוד וחטיפים, זה זמין, זול והרבה יותר פשוט להזמין פיצה מאשר לחתוך סלט ולהכין ארוחת ערב.

רבים מההורים עובדים עד מאוחר, הילדים מרגישים בודדים יותר, ובהיעדר הוריהם הם אוכלים יותר, השוויון הליברלי בין הורים לילדים לא תורם. בבתים רבים הילד הוא שווה זכויות ובבית הסמכות ההורית חסרה. קיימים ויכוחים רבים סביב נושא האוכל ולא ברור מאליו שההורים הם שקובעים מה הילד יאכל. למערכת היחסים בין הילד וההורים השפעה מכרעת על דימוי העצמי של הילד. תחושה של הדדיות בין הורה לילד תורמת להערכה עצמית חיובית. כשם שבאחריות ההורים לספק את החינוך המיטבי, תמיכה ועוד, כך אחראי ההורה לתזונתו של הילד, הורים אשר יציעו לילדיהם באופן חיובי ולא מכריח מזון בריא באופן שוטף יגרמו לילדיהם לאכול יותר ממזונות אילו ולהימנע מאכילה של קלוריות עודפות. השפע והזמינות מול שעות עבודה רבות וחוסר זמינותם של ההורים הופך לבסוף להיות בעוכריו של ההורה, מצד אחד הרצון לתת את הטוב ביותר, חופשות, מסעדות, חוגים מצד שני עבודה של שעות נוספות והעדר נוכחות הורית בבית. סיגנון ההורות והדינאמיקה בבית סביב נושא האוכל הופכים להיות יותר ויותר קריטיים בטיפוח אורח חיים בריא. השכיחות בהפרעות אכילה ועודף משקל בקרב ילדים עולה מידי שנה והיא קשורה החל ממסרים במדיה – פרסומות, מודלים לחיקוי - דוגמניות וכו’ ועד לסגנון ההורות שלנו. כל הורה רוצה את הטוב ביותר עבור ילדיו. במחקר שערכה פרופ’ מוריה גולן מהפקולטה לחקלאות ברחובות, נבדקו מס’ סיגנונות הורות. 1. סיגנון הורות סמכותי שתלטני – מאופיין ברמת אוטונומיה נמוכה של הילדים. ההורים מגבילים את צריכת האוכל של ילדיהם, כלומר ישנם מזונות אותם ההורים מכריחים לאכול ומזונות אסורים. נמצא כי קיים קשר חיובי בין ההגבלת מזונות להשמנה ואימוץ דיאטה לא בריאה. 2. סיגנון הורות מתירני - מאופיין אצל הורים הנוטים להגיב לצרכי ילדיהם ולדרוש פחות, נוטים לתת לילדיהם חופש בחירה וכך גם בבחירת המזון שלהם - נראה יותר השמנה בסיגנון הורות זה. 3. בסיגנון ההורות הסמכותי, המאופיין במתן כבוד לאוטונומיה. קיים סיכוי מופחת להשמנה בקרב ילדים הורים בעלי סגנון הורות סמכותי מפגינים כבוד רב יותר להתנהגות האכילה של ילדיהם ויכולים להדריך אותו מבלי לפגוע בו .

במחקרה של פרופ’ מוריה גולן הדגימה כי ניתן לשפר את משקל הילדים, התנהגות האכילה במשפחה על ידי הדרכת הורים מבלי שהילדים יהיו שותפים בתהליך. כל זאת על ידי מתן אחריות ברורה להורים שהוגדרה כך : 1. צמצום חשיפה לפיתויים. 2. ההורה דואג לסוג ואיכות המזון – הילד קובע את הכמות שיאכל. 3. כיבוד תחושות של רעב ושובע. 4. קיום ארוחות בשעות קבועות . 5. קיום ארוחות משפחתיות. דוגמא אישית חשובה לא רק בתזונה – אלא גם כלי חינוכי חשוב.

6. תקשורת חיובית ביחס לדימוי גוף ודימוי עצמי .

7. הנחייה להפעלת סמכות הורית .

8. ליצור הזדמנויות לפעילות גופנית. סגנון ההורות משפיע גם על הצלחה של ילדים בהרזיה.

הורים שיחליטו כמשפחה לשנות את הרגלי האכילה של כולם כולל האחים יצליחו יותר בתוכנית להורדה במשקל ויעניקו לכל המשפחה הזדמנות לשנות הרגלי חיים ומתן אורח חיים בריא לכולם.

המפתח להצלחה – הינו שיתוף ומעורבות שלהורים, תוך מתן אוטונומיה לילד לבחור לעצמואת המזון (מתוך הצע של מזון בריא) בלי הערות או שיפוטיות.

תפקיד מערכת החינוך:

החינוך מתחיל מגיל צעיר למערכת החינוך בעיקר בגנים בגילאים הצעירים ישנה השפעה רבה על הטמעת הרגלים, יישום תוכניות לימודים כגון “ המזונות הקסומים “, “תפור עליי” “מקדמי בריאות בקהילה” ועוד יכולות להשפיע גם על ההורים כמחנכים ובעיקר על הילדים .לכן ישנה חשיבות מכרעת ליישום תוכניות תזונה במערכת החינוך. בנוסף השינויים הרבים שחלים בתוך המשפחה העדר סמכות הורית תורמת רבות להשמנה ועל כן גם כאן על ידי סדנאות הורים המדברות על חינוך ילדים באופן כללי (מכון אדלר ועוד) יכולות להשפיע גם על תזונתם בעתיד.

לסיכום : שמירה על אורח חיים בריא. ההורים הינם המפתח וסוכני השינוי המרכזיים בחינוך, מניעה וטיפול בבעיות משקל. הורים המפעילים סמכות על ילדיהם תוך שמירה על אוטונומיה וגבולות ברורים יגדלו לרוב ילדים שקשובים לאותות הרעב והשובע ויצליחו לשלב תזונה בריאה וטובה מול הפיתויים הרבים של הסביבה. הורים צריכים להימנע מהתערבות בכמויות המזון שילדיהם צורכים ולתת דוגמא אישית מול הילדים לאכול לידם ולהגיש בארוחות משפחתיות מזון בריא. אצל משפחות המאפשרות עצמאות רבה מידי – הנותנות לילדים להחליט מהם מוצרי המזון שתרכוש המשפחה ואיך ייראו הארוחות קיים סיכון גבוה יותר להתפתחות השמנה בילדות או בגילאים מאוחרים יותר אחריות ההורים לדאוג שבבית ימצא מזון בריא וארוחות יחסית בשעות סדירות, אחריות הילדים להחליט כמה יאכלו ומה יאכלו מתוך ההיצע שיש בבית.

12 צפיות
bottom of page