איך לבחור לחם בריא ?


?איך יודעים אם הלחם בריאות שקנינו באמת בריא

לחם הוא אחד המזונות הבסיסיים ביותר בתזונה שלנו ולהרבה אנשים אפילו מהווה חלק עיקרי בתזונה

לחם טוב הוא לדעתי אחד מהמאכלים המפנקים והמנחמים ביותר שיש ,בעיקר אם יש ממרח טוב לידו .

בשנים האחרונות חלה יותר מודעות לגבי הרכיבים שנמצאים בתוך הלחם וישנה מגמה למעבר ללחמים שהם יותר מזינים ויותר בריאים.

אבל !! כמו כל דבר, כשתעשייה גדולה מעורבת בייצור הלחם , הדחף הכלכלי לעיתים גובר על הצורך הבריאותי ואז ממציאים פטנטים סיסמאות ומילים מכובסות שמסיתים אותנו מלהבין באמת מה אנחנו קונים .

אז איך אפשר לדעת אם הלחם שלי בריא או לא ?

ראשית יש להבין איך מייצרים לנו את הקמח ומהם השמות השונים שהתעשייה קוראת לו .

קמח לבן – נוצר כאשר הסירו מגרעין החיטה את הקליפה ואת הנבט ובכך למעשה הוסרו ממנו הסיבים הויטמינים והמינרלים ונשאר רק העמילן שהוא למעשה מתפקד בגוף כסוכר לכל דבר, יש קמחים שעוברים הלבנה של ממש .

קמח מלא – קמח המכיל את כל רכיבי הגרעין גם הקליפה וגם הנבט ובכך הוא עשיר יותר בויטמינים ובמינרלים , קמח זה מזין הרבה יותר מקמח לבן .

אז מה הבעייה ?

התעשייה מצאה דרך להתחכם ולמכור לנו לחם מלא שהוא למעשה לחם לבן בתחפושת של לחם מלא ואיך עשו את זה ?

על פי החוק מותר לקרוא לקמח מלא – קמח מלא כל עוד הוא מכיל את הקליפה של הגרעין כלומר אין שום בעיה לקחת קמח לבן ולהוסיף לו סובין לערבב הכל יחד ולקרוא למוצר קמח מלא .

הבעיתיות היא שהקליפה יכולה להגיע ממקום אחד בעולם והקמח ממקום אחר בעולם והיחסים בינהם לעולם לא יהיו כמו היחסים בגרעין החיטה שנטחן בשלמותו , כלומר הלחם המלא הזה הוא למעשה לחם לבן שהוספו לו סיבים .

אותם סיבים ברוב המקרים כבר התחמצנו וכמעט ואינם מכילים את הויטמינים שהיו בגרעין במקור.

הסיבה שעושים זאת היא שמירה על אורח חיים ארוך יותר ללחם וכמובן מרקם רך יותר למוצר.

הלחמים הטובים באמת שהם ללא חומרים משמרים אינם יכולים להחזיק על המדף לאורך זמן ועל כן רובם יימצאו במקפיאים של הסופר .

לאחרונה יצא חוק – (שעדיין לא נכנס לתוקף) אך על חלק מהלחמים ניתן להבחין בשינוי והחוק אומר דבר כזה :

  1. לחם מלא מקמח מלא אמיתי ייקרא ברשימת הרכיבים : קמח מלא נטחן מגרעין החיטה בשלמתו. – זה סימן לקמח מלא אמיתי .

  2. לחם לבן בהסוואה – ייקרא ברשימת הרכיבים : קמח מורכב – כלומר קמח שהורכב מקמח לבן וסיבים . ( היום יהיה כתוב קמח מלא )

קמח מלא נטחן מגרעין החיטה בשלמותו = קמח מלא אמיתי ובריא .

קמח מורכב = קמח לבן שהרכיבו עליו נבט וסובין והוא למעשה קמח לבן .

בהרבה לחמים לא תיראו עדיין את הפירוט הזה פשוט יהיה רשום קמח מלא כי החוק עדיין מתיר זאת אולם חברות שמשתמשות בקמח מלא אמיתי אוהבות ודואגות לציין זאת על האריזה שלהן .

לכן אם אתם קונים לחם במאפיות תשאלו את האופה – ברוב המאפיות שאני שואלת איזה קמח זה

( מורכב או נטחן מגרעין החיטה בשלמותו ) אני תמיד מקבלת חיוך מוזר והרבה הסברים במקום תשובה פשוטה של כן או לא .

אז לפני שאתם הולכים להוציא 20 ש"ח על כיכר של לחם בריא – תבדקו טוב טוב אם אתם לא קונים בעצם סתם לחם שאפשר להשיג גם ב 5 ש"ח .

אז מה לזכור ? – לבחור לחם שעשוי מקמח מלא הנטחן מגרעין החיטה בשלמותו ואם לא מוצאים עדיף לקנות לחם מקמח כוסמין מלא .

העדיפו לחמים שנמצאים במקפיא – אך שימו לב הלחמים ללא גלוטן גם הם נמצאים במקפיא אין זה הופך אותם ללחמים טובים מאחר והם מכילים עמילן מקמח תפוחי- אדמה שהוא לא טוב יותר מקח לבן .

קיראו היטב את רשימת הרכיבים ואם אתם מזהים שמות שאתם לא מכירים סביר להניח שאילו חומרים משמרים למינהם .

#לחםבריאות #מהמכילהלחםשלנו #איךלבחורלחםבריא #קמחמלא #מתכוןללחם

0 צפיות

לקבלת טיפים, מאמרים ומתכונים בנושא תזונה טבעית בריאה ודימוי גוף 

טל מנחם: 054-3227352

tal.eatright@gmail.com

  • קבוצה סגורה - 100% מושלמת
  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon

© Tal Menahem / eatright

Designed by BestSite