ארוחה משפחתית - הרבה יותר מסתם לאכול


אם יכולתם לתת לילדים שלכם יתרון אקדמי, יכולת התמודדות טובה יותר עם לחצים של גיל ההתבגרות והקטנת האפשרות שיהיו מדוכאים או יצרכו סמים . – האם כהורים לא הייתם מנצלים את ההזדמנות לעשות זאת ?

תתפלאו זה אפשרי ואפילו הרבה יותר פשוט ממה שחושבים ,

מסתבר כי ארוחות משפחתיות משפיעות על כל אחד מהאספקטים האלו באופן חיובי.

ייתכן כי ההקשר בין ארוחות משפחתיות לניהול אורח חיים בריא נשמע לא כל כך קשור , אך לארוחה משפחתית יש קשר הדוק לבריאות ילדינו ולהרגלים שלהם בעתיד.

נכון שבין עבודה תובענית , ללוח זמנים עמוס של הילדים , לא תמיד נשאר הרבה כוח ורצון להושיב את כולם ליד השולחן ולהתחייב להכין ארוחה מזינה.

נוסיף לזה ילד בררן שממילא מעדיף לאכול רק טוסט או קורנפלקס לארוחת ערב ואז בכלל יש סיבה טובה לא להכין אותה .

מחקרים הוכיחו שקיים קשר בין השמנה והרגלי תזונה לבין ארוחות משפחתיות .

מחקר מעניין שנעשה בהרוורד מצא כי לארוחות משפחתיות יש השפעה טובה יותר מאשר בילוי עם הילדים בהצגות, משחקים , שעת סיפור או חוג .

קצת ריאליטי

ניסוי מעניין שערכה אופרה וינפרי בתוכנית שלה בשנת 1993 היה על ההשפעה שיש לארוחה משפחתית .

היא לקחה 5 משפחות שונות ונתנה לכל אחד מבני המשפחה יומן . על המשפחה היה לערוך כל ערב ארוחה משפחתית ובסיומה לרשום את החוויות שלהם מהארוחה .

בהתחלה הארוחות היוו מטלה והדקות סביב השולחן היו נראות ארוכות . אך התוצאה בסוף החודש הייתה כולם נהנו מהארוחה המשפחתית ורצו להמשיך ולקיים אותה גם אחרי הניסוי.

ההפתעה הגדולה הייתה בתכנית הסיום – כל הילדים אמרו להוריהם עד כמה הם אהבו את הזמן שהוריהם הקדישו להם ובילו עימם סביב השולחן .

אז מה נשיג בארוחות משפחתיות ?

  1. יחסים טובים יותר עם משפחה וחברים- הדרך היעילה ביותר להיות מעורבים בחיים של הילדים ושל המתבגרים בפרט.

  2. יותר מזון בריא- משפחות שאוכלות יחד נוטות לאכול יותר ירקות ופירות , הורים שאוכלים יחד עם ילדיהם מהווים דוגמה לאכילה ילד שיראה את הוריו אוכלים ירקות יאכל בטווח הארוך גם הוא.

  3. למשפחות שאוכלות לפחות 3 פעמים בשבוע יחד , יש סיכוי גבוה שילדיהם לא יגיעו להשמנה .

  4. הסיכוי לסבול מהפרעות אכילה נמוך ב 33% מאילו שאינם אוכלים ארוחה משפחתית .

  5. ביצועים טובים יותר בבית הספר.

טיפים לאירגון ארוחה משפחתית:

המטרה – להביא את כולם לשולחן .

כלומר : גם אם ארוחת הערב מכילה פיצה (רצוי שלא בכל ערב ). העובדה שכולם יושבים סביב השולחן ומנהלים שיחה בלי טלפון ובלי טלוויזיה – המטרה הושגה !!

  1. לקבוע לפחות פעמיים באמצע השבוע שכולם אוכלים יחד( למשפחות שאינן רגילות כלל לאכול יחד השאיפה להגיע לפחות ל 3 פעמים בשבוע ארוחה משפחתית)- הכוונה היא שכולם אוכלים יחד !! , מצפייה מהצד במשפחות רבות אני רואה המון פעמים את הילדים יושבים סביב השולחן והאמא עומדת ואוכלת או שעושה כלים תוך כדי . חשוב שכולם יישבו וינהלו שיחה בלי אמא ש"מפרפרת" סביב.

  2. לערב את הילדים בהכנת הארוחה – לרוב , ילדים ששותפים להכנת הארוחה יאכלו אותה – כלומר אם תניחו לילדים לחתוך ירקות בקערה רוב הסיכויים שהם גם יאכלו אותם .

  3. ליהנות מהשקט – כבו טלוויזיה ושימו מוזיקה –בעידן האזניות כמה באמת יוצא לכולם להאזין למוזיקה ? עצה – כל ילד בתורו יבחר מוזיקה שהוא אוהב וכולם ישמעו אותה בזמן הארוחה זו דרך מעולה גם ליצור שיחה סביב הנושא וביום שאחד ההורים בוחר להשמיע לחשוף את הילדים למוזיקה איכותית וגם ליצור ציפייה לארוחה משותפת .

++ ככל שיהיו יותר ארוחות משפחתיות כך הילדים יפיקו יותר מבחינה נפשית , רגשית ובריאותית !

ילדים מחקים את מה שאנחנו אומרים מה שאנחנו עושים וגם את מה שאנחנו אוכלים – מי אמר שלהיות הורה זה פשוט?

אז מה אתם מכינים היום לארוחת ערב ?

מקורות :

מחקר מטה אנליזה מעניין : http://pediatrics.aappublications.org/content/127/6/e1565.full.pdf+html

Breakdown of the family meal, tufts university health& nutrition, letter, july 1991 3-5

Gillman, MW, SL Rifas-Shiman, AL Frazier, HRH Rockett, CA Camargo, AE Field, CS Berkey and GA Colditz Family dinner and diet quality among older children and adolescents, March 2000.

#תזונתילדים #תזונהבריאה #סגנונותהורת #הורותותזונה #ארוחהמשפחתית #יתרונותארוחהמשפחתית #חשיבותארוחותמשפחתיות #חינוך

0 צפיות

לקבלת טיפים, מאמרים ומתכונים בנושא תזונה טבעית בריאה ודימוי גוף 

טל מנחם: 054-3227352

tal.eatright@gmail.com

  • קבוצה סגורה - 100% מושלמת
  • Wix Facebook page
  • YouTube Social  Icon

© Tal Menahem / eatright

Designed by BestSite